Kapela Nirvana si může po letech konečně oddychnout. Americký soud rozhodl, že obal s nahým klukem alba Nevermind není dětskou pornografií.
Asi málokteré album v hudebních dějinách vyvolalo tak protichůdné emoce jako právě Nevermind. Nirvana s ním změnila svět rocku, ale zároveň nechtěně odstartovala i soudní spor, který se táhne už několik let, jak nám v redakci Karaoketexty neuniklo. Spencer Elden z obálky, tehdy čtyřměsíční miminko, se o mnoho let později rozhodl žalovat kapelu s tvrzením, že snímek, na němž plave za dolarovou bankovkou, představuje dětskou pornografii.
Podle soudu není fotka chlípná ani provokativní
Soudce Fernando M. Olguin však žalobu opět zamítl. V rozsudku uvedl, že snímek nesplňuje zákonnou definici pornografického materiálu. „Nahota musí být spojena ještě s dalšími okolnostmi, které činí vizuální zobrazení lascivním nebo sexuálně provokativním,“ napsal soudce a dodal, že fotka spíše připomíná nějakou rodinnou momentku koupajícího se dítěte.
Olguin taktéž upozornil, že Elden se sám v minulosti k obalu dokonce hrdě hlásil. Prodával podepsané kopie alba, nechal si na tělo vytetovat nápis Nevermind a opakovaně fotografii znovu inscenoval. To podle něj rozhodně odporuje tvrzení, že by mu obrázek způsobil nějakou trvalou újmu. Eldenův právní tým se ale s rozhodnutím nesmířil a oznámil, že se proti verdiktu hodlá odvolat.
Jak se z miminka stal symbol i oběť
Snímek vznikl úplnou náhodou. Fotograf Kirk Weddle požádal svého známého, Ricka Eldena, jestli by mu půjčil dítě pro připravovaný obal. V bazénu pak vznikla ikonická fotografie nahého miminka, které se natahuje po dolarové bankovce na háčku. A honorář? Pouhých 200 dolarů, což je něco málo přes 4 000 korun. Nikdo tehdy totiž netušil, že se z ní stane jeden z nejznámějších obalů v hudebním průmyslu.
V 90. letech obrázek symbolizoval pronikavě kritickou generaci. Tedy dítě, které plave za iluzí amerického snu. Jenže v době, kdy se společenské normy a citlivost k nahotě změnily, začali někteří lidé fotku vnímat jinak. Elden tvrdil, že sám souhlas nikdy neposkytl a že se proto stal obětí komerčního zneužití.
Ikona, která neztratila sílu
Album Nevermind s hity jako „Smells Like Teen Spirit“, „Come As You Are“ nebo „Lithium“ prodalo přes 30 milionů kopií a zapsalo tak Nirvanu mezi legendy. Obal s dítětem pod vodou se stal nejen marketingovým symbolem, ale také kulturním fenoménem. Objevuje se v parodiích, reklamách i uměleckých galeriích.
Přestože se spor táhl několik let, verdikt soudu nejspíše definitivně uzavírá kapitolu, která Nirvanu provázela takovou dobu. Fotografie, která měla symbolizovat honbu za penězi, se paradoxně stala příběhem o penězích samotných.
Zdroj: Autorský text, Wikipedie, PitchFork, Instagram Nirvany